Heel veel mensen denken dat ik alleen maar cliënten zie met overgewicht. Niks is minder waar, ik zie ook veel cliënten met ondergewicht, sporters met specifieke wensen, mensen met een hoog cholesterol/diabetes of hoge bloeddruk, en ook steeds meer mensen met darmklachten/prikkelbare darm syndroom (PDS).
Die laatste groep is vaak radeloos, weet niet meer wat ze nu wel/niet kunnen eten, om te zorgen voor minder darmklachten. Vaak hebben ze ook al veel geprobeerd en allerlei onderzoeken gehad. Wat ben ik blij dat ik deze mensen tegenwoordig kan helpen met het, vrije nieuwe, FODMAP dieet. Ik hou zelf niet zo van het woord ‘dieet’, maar zo noemen we het nu eenmaal.

Vandaag wil ik jullie hier wat meer over vertellen! Het FODMAP dieet is een zogenoemd eliminatiedieet, waarbij we gaan kijken hoe je lichaam reageert wanneer we bepaalde FODMAP’s tijdelijk uit de voeding halen. Ik zal het makkelijk houden; maar het gaat bij het FODMAP dieet om bepaalde koolhydraten in de voeding, waar mensen met PDS sneller op reageren dan mensen zonder PDS.

Ik leg hierbij vaak uit dat je het kan vergelijken met iemand die een groot bord bruine bonen eet, of een zak suikervrije drop of een liter appelsap. Dan krijgt bijna iedereen last van zijn darmen. Dit zijn producten rijk aan FODMAPs, en bij mensen met PDS geven deze koolhydraten al veel sneller klachten. Denk hierbij aan een opgeblazen gevoel, diarree, obstipatie of krampen.

Wat we bij het FODMAP dieet doen is dus tijdelijk bepaalde FODMAPs óf alle FODMAP rijke producten weglaten, en wanneer er dan klachtenvermindering is, gaan we deze stuk voor stuk herintroduceren. Zo komen we er samen achter waar de cliënt op reageert, zodat de cliënt zoveel mogelijk wél kan blijven eten.

Vaak is het niet nodig om het FODMAP dieet geheel te volgen, maar kunnen we beginnen met een aantal FODMAPs waarvan ik denk dat de ‘boosdoener’ is (aan de hand van de klachten). Ook starten we natuurlijk eerst altijd met de basis qua gezonde voeding (qua vezels/vocht en triggers die ook invloed kunnen hebben op de darmen), vaak hebben we daar ook al resultaat mee! Het doel van het FODMAP dieet is niet klachtenvrij worden, maar wel klachtenvermindering.

Om jullie een voorbeeld te geven van wat het FODMAP dieet kan betekenen, heb ik hieronder de cijfers van een cliënt genoteerd, om zo haar klachten goed te evalueren.

Dit zijn cijfers die de cliënt geeft, voor en na FODMAP dieet m.b.t. haar klachten. 10= heel erg en 0= geen klachten. Zoals je kan zien heeft ze heel veel klachtenvermindering en zijn haar darmklachten een stuk draaglijker geworden en sommige klachten komen nog zelden voor!

Voor
FODMAP dieet
Na 4 weken
FODMAP dieet
Opgeblazen gevoel 7 3
Winderigheid 5 4
Misselijkheid 7 0
Bijige, dunne ontlasting 7 2
Verstopping 6 2
Buikpijn/krampen 7 3
Moeheid  7 2

Ken jij iemand met PDS, of heb je zelf vaak last van darmklachten? Neem dan zeker contact op, dan kunnen we samen eens gaan onderzoeken waar jouw klachten vandaan komen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>